Sanata Ölüm, Yaşasın Maddi İnşaların Komünist Dışavurumu
1921 Mart'ında Rus konstrüktivistleri, yeni sosyalist çevrenin
yaratılmasına katkıda bulunmak amacıyla kendilerini “yararlı” nesnelerin
tasarımına adayacaklarından, şövale resmine ve sanat yapmaya son vermek
istediklerini açıkladılar.
1922'de, İlk Konstrüktivist Çalışma Grubu Programını da yazmış olan Aleksey
Gan, Konstrüktivizm kitabında sanatçıların konumunu ilan etti.
Kitap, konstrüktivist teori ve pratiğin o zamana kadarki en kapsamlı
açıklamasını veriyordu.
Hareketin temelini oluşturan üç ilke tanımlıyordu: tektonika,
faktura ve konstruktsiya.
Bu ilkeler, komünizme ve endüstriyel üretime bağlılık ile sanat
eserlerinin yaratılmasından edinilen deneyim ışığında malzemelerin işlenmesi
üzerinde duruyordu.
Gan'ın kitabı, aynı zamanda Parti'nin desteğini sağlamak için grubun
yürüttüğü kampanyanın bir parçasıydı.
Yalnızca konstrüktivizmin gerçek bir devrimci yaratıcı akımı temsil
ettiğini, o nedenle de yeni devletin resmî estetiği olarak benimsenmesi
gerektiğini savunuyordu.
Ama Gan, bir yandan hükümetten mali destek sağlamak için ısrar ederken,
diğer yandan gerici ve karşı-devrimci bulduğu Parti'nin sanat politikalarını
şiddetle eleştiriyordu…
SANATA KARŞI
TAVİZSİZ SAVAŞ İLAN EDİYORUZ!
İlk
Konstrüktivistler Çalışma Grubu, 1920, Moskova
YAŞASIN MADDİ İNŞALARIN KOMÜNİST DIŞAVURUMU!
İlk
Konstrüktivistler Çalışma Grubu, 1921, Moskova
Sanat denen her şeye en gerici
idealizmin nüfuz etmiş olması aşırı bireyciliğin neticesidir; bu bireycilik,
sanatı, durmadan öznel güzelliği damıtıp saflaştırmaya yönelik lüzumsuz
denemelerle oyalanmaya itiyor.
SANATIN: İLAHİYATLA METAFİZİKLE VE GİZEMCİLİKLE KOPMAZ BAĞLARI VARDIR.
Sanat, tekniğin “gelişmemiş aletler
evresi”nde olduğu, ekonomi biçimlerinin de su katılmamış bir ilkellik içinde
çırpındığı ilkel kültürler çağında doğdu.
Sonra ortaçağın lonca
zanaatkârlarının demirhanesinden geçti.
Burjuva kültürünün riyakârlığıyla
tekrar ısıtıldı ve nihayet çağımızın makine dünyasına toslayarak çöktü.
SANATA ÖLÜM!
SANAT DOĞAL YOLLARLA DOĞMUŞ
DOĞAL YOLLARLA GELİŞMİŞ
VE DOĞAL YOLLARLA YOK OLMUŞTUR.
MARKSİSTLER ONUN ÖLÜMÜNÜ BİLİMSEL
YOLDAN AYDINLATMALI VE ZAMANIMIZIN YENİ TARİHSEL ÇEVRESİ İÇERİSİNDE YENİ
SANATSAL ÇALIŞMA FENOMENLERİ OLUŞTURMALIDIR.
Günümüzün özgül koşullarında,
devrimci sanatın ustalarının eserlerinde teknik olgunluk ve toplumsal yorum
eğilimi gözlemlenebilir.
KONSTRÜKTİVİZM İLERLİYOR – SANAYİ KÜLTÜRÜNÜN BU GÜÇSÜZ ÇOCUĞU KAPİTALİZM
NİCEDİR YERALTINDA ÇÜRÜMEYE BIRAKMIŞTI.
ONU SONUNDA AZAT OLDU – PROLETER
DEVRİMİ SAYESİNDE
25 EKİM 1917’DE YENİ BİR KRONOLOJİ BAŞLADI.
ORGANİZE EMEĞİN VE ZEKÂNIN İLK KÜLTÜRÜ BİZİM SAFIMIZDA!
ÇAĞIMIZ ENDÜSTRİ ÇAĞIDIR.
HEYKEL DE YERİNİ NESNENİN MEKÂNDA
ÇÖZÜLÜŞÜNE BIRAKMALIDIR.
RESİM FOTOĞRAFLA AŞIK ATAMAZ.
ZAMANIMIZDA KENDİNİ ORTAYA KOYAN “KİTLESEL
EYLEM” PATLAMALARI TİYATROYU GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRÜYOR.
KONSTRÜKTİVİZMİN GELİŞİMİNİ DURDURMADA
MİMARLIK ACİZ
KONSTRÜKTİVİZM VE KİTLESEL EYLEM DEVRİMCİ
HAYAT TARZIMIZIN EMEK SİSTEMİNE KOPMAZ BAĞLARLA BAĞLIDIR.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder