Sovyetler’de Kolektif İşçi Tiyatrosu: Mavi Gömlek
Biz
Mavi Gömlekliyiz
Biz
Sendikacıyız
Her
konuda her şeyi biliriz
ve
dünyanın her yerine
köşe
bucak hicvimizi taşırız
Mavi Gömlek (Sinyaya
Bluza), Sovyetler’de 1923’te Moskova Gazetecilik Enstitüsü öğrencileri
Boris Yujanin ve Viktor Mrozovskiy tarafından kurulan ve 1933’e kadar faal olan
ajitprop tiyatro kolektifi.
Faal olduğu yıllarda üye
sayısı Sovyetler çapında 100 bine ulaşıyor ve oyunları
milyonlarca seyirci tarafından izleniyor.
Kuruluşunu izleyen
yıllarda kolektifin bünyesindeki kumpanya sayısı 7000’e kadar çıkıyor.
Oyunlarını işçi
lokallerinde, fabrikalarda, parklarda icra ediyorlar.
Moskova Tiyatrosu gibi
büyük tiyatrolarda da zaman zaman sahne alıyorlar.
Kolektif ilk yıllarında
Volga’dan Urallara, Sibirya’dan Türkistan’a, ülke çapında turneye çıkıyor;
ayrıca Almanya, Polonya, İskandinavya ve Çin’e turneye gidiyorlar.
O dönem İngiltere’den
Çin’e, Almanya’dan Çekoslovakya’ya, Japonya’dan ABD’ye tüm
dünyada Mavi Gömlek kolektifini model alan yığınla ajitprop kumpanyası
kuruluyor: Sol Sütun, Kızıl Boynuzlar, Alarm, Kızıl Roket (Almanya); Ekim, Mavi
Gömlek (Fransa); İsyankâr Oyuncular (Los Angeles); Kızıl Megafon (Japonya).
Almanya turnelerinde
Bertolt Brecht ile Erwin Piscator’un ve
tiyatro eleştirmeni Alfred Kerr’in Mavi Gömlek kolektifini övgüyle
karşılamalarının da bu uluslararası yayılmada payı oluyor.
Mavi Gömlek, kökenleri genellikle 1930’larda
ABD’de kurulan Federal
Tiyatro Projesi’ne atfedilen “canlı gazete” janrının en yaygın ve
örgütlü ilk örneklerinden birini teşkil ediyor.
1924’ten itibaren
Moskova’da Mavi Gömlek adıyla çıkarılmaya başlayan dergide
kolektifin repertuvarı, sahne metodu üzerine metinler, oyunlar üzerine yorumlar
yayınlanıyor; ülke çapında kurulan yerel Mavi Gömlek kumpanyalarına ve
icralardan fotoğraflara, kolektif üyelerinin mektuplarına yer veriliyor.
Kolektif, yerel
ihtiyaçlara ve ülkenin etnik çeşitliliğine göre şekillenen skeçlerin
sahnelenmesini teşvik ediyor ve dergi sayfalarında bunları öne çıkarıyor.
Mavi Gömlek dergisi,
aynı zamanda tüm Rusya’daki kolektiflerin birbirleriyle iletişim kurmalarını
sağlayan müşterek bir platform işlevi görüyor.
Dergi, “Sovyetler’in her
köşesinden insanları ‘Mavi Gömlekli’ olmaya teşvik ediyor: kendilerini daha
büyük bir hareketin parçası olarak görmelerini sağlıyor.
Başka deyişle, yeni Sovyetler Birliği
yurttaşlarını, merkezi Moskova’da olmakla birlikte tüm Rusya topraklarına
yayılan bir topluluğun parçası olduklarını düşünmeye teşvik ediyor.”
Lunaçarski’nin de
desteğini alan Mavi Gömlek kolektifi, dönemin avangardlarını ve Moskova’nın
varyete sanatçılarını kendine çekiyor.
Böylece, “avangard
kompozisyon ile siyasi eğitimi, Rus varyete tiyatrosunun geleneksel formları
ile halk oyunlarını birleştiren kendine özgü bir estetik” ortaya çıkıyor.
Vladimir Mayakovski, Osip
Brik, Sergey Yutkeviç, Vasili Lebedev-Kumaç, Sergey Tretyakov, Mavi Gömlek
kolektifi için eserler kaleme alıyor; koreograf Nikolay Foregger, avangard
ressam ve kostüm tasarımcısı Nina Aizenberg, Mavi Gömlek saflarına
katılıyorlar.
Mavi Gömlek
kumpanyalarının örgütlenişi, klasik tiyatrolardaki işbölümünü temel almıyor;
her ‘Mavi Gömlekli’, icranın tamamından sorumlu görülüyor: ışıkçı, şarkıcı,
makyöz, dansçı vs. aynı kişi olabiliyor.
Büyük ölçüde amatör bir
kitle hareketi olarak gelişen Mavi Gömlek kolektiflerinde, zamanla merkezî
kontrol ve profesyonalizm baskıları galebe çalıyor.
1927’den sonra kolektifin
bağımsız dergisi kapatılıp, sendikalar merkezî konseyi VTsSPS’nin çıkardığı,
klasist çizgideki Klubnaia Stsena (Lokal Sahnesi) dergisine
bağlanıyor.
Denetime ve
profesyonelleşmeye karşı çıkan kuruculardan Yujanin
yöneticilikten alınıp tutuklanıyor.
Bu gelişmeler, Rusya’daki
pek çok Mavi Gömlek mensubunu hareketten soğutuyor ve kolektiflerin
gerilemesine sebep oluyor; nihayet 1933’te Moskova’daki Mavi Gömlek ana merkezi
kapılarını kapatıyor.
Rusya örneğinin kaybı,
tabandan yükselen, amatör işçi tiyatrosu fikrini model alan enternasyonal bir
hareketin de sonunu getiriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder