BAUHAUSUN 100. YILI
Bauhaus 1919
Nisan'ında Weimar'da Walter Gropius tarafından kuruldu.
Gropius'un kaleme aldığı kuruluş manifestosu ve
programı da aynı ay yayınlandı.
Bauhaus'un arkasında, 1836'da Londra'daki School
of Design'ın kurulmasından itibaren İngiltere'de peş peşe açılan tasarım
okulları var.
20. yüzyıl başındaki "Bilimsel ve
Teknolojik Devrim"in, endüstriyel üretimde Fordizmin ve Taylorizmin
estetik tercümeleri diyebileceğimiz, rasyonalist, konstrüktivist sanat
hareketleri var:
Başta Rus konstrüktivizmi, Theo van
Doesburg'un De Stijl, Le Corbusier ve Ozenfant'ın pürizm
akımları.
Bir de 1907'de açılan Werkbund var.
Werkbund, sanatla sanayiyi, kapitalizmle kültürü
bağdaştırmaya uğraşan, iş adamlarıyla bürokratların kurduğu bir birlik.
Zaten Bauhaus, Belçikalı van de Velde'nin
1906'da Weimar'da kurduğu sanat ve tasarım okulunun başına Gropius'un
geçmesiyle ve bu okulun tedrisatı üzerine kuruluyor.
Van de Velde, İngiltere'de sanatla zanaatin,
sanatla tasarımın birliğini savunan Arts & Crafts hareketinin
takipçisi, ülkesinde Art Nouveau'nun ("modern stil") kurucularından.
Baştan Gropius sosyalizm havarisi.
1917 Rus ve 1918 Alman devrimlerini destekliyor,
hatta Bauhaus'u bir konsey (bir sovyet) misali örgütlemekten söz ediyor.
Eğitimin başında olan Johannes Itten ise bir
mistik ve romantik.
İlerde bütün dünyada mimarlık eğitiminin
kılavuzu olacak Temel Tasarım (Vorkurs) dersi onun buluşu.
1923'te eğitim felsefeleri konusunda Gropius'la
aralarında çıkan çatışma üzerine, görevini Rus konstrüktivizminin
kurucularından Moholy-Nagy'ye bırakıyor.
Bu tarihten sonra Bauhaus, sanat-zanaat birliği yerine
sanat-sanayi birliğine yöneliyor ve Fordizmi, Taylorizmi, endüstriyel üretimi
ve kitlesel tüketimi destekliyor.
Bu doğrultuda tasarımın
standartlaştırılmasına sarılıyor.
Standartlaşma sayesinde insan hayatının da
düzene sokulabileceğine ve bir makine gibi işlevselleşebileceğine
inanıyor.
Piyasanın da buna göre yapılandırılabileceğini
düşünüyor ve çağdaş reklamcılık, "markalandırma" gibi "iletişim
tasarımı" disiplinlerinin önünü açıyor.
Kısacası baştan ideali olan "topyekûn
sanat eseri" yerine, topyekûn bir sembolik iktidar dili geliştiriyor.
1932'de Berlin'e taşınan ve başında Mies van der
Rohe olan Bauhaus, Nazi baskısıyla bir yıl sonra kapanıyor.
Buna karşın, Mies ve Gropius da dahil Bauhausçular
Nazi yönetimiyle çalışmakta sakınca görmüyorlar.
Ve Bauhaus felsefesi ve estetiği Hitler Almanya'sında
yükselmeyi sürdürüyor.
Ancak Gropius'un ve Mies'in ABD'ye göçerek mimarlık
hocalığına başlamalarından sonra, Bauhaus, II. Savaş döneminde uyanan
"Amerikan modernizmi"nin "uluslararası mimarlık stili"ne
dönüşüyor.
Ve Okul'un kuruluşundaki sosyalist, devrimci
politikalardan tamamıyla saparak, bu politikaları parçalamak üzere
örgütlenen Soğuk Savaş'ın "özgür dünya" propagandasına alet oluyor.
Bauhaus'un etkisi Türkiye'de oldukça güçlü ve yaygın.
Bunda, Almanya'nın Osmanlı rejimi üzerindeki kültürel
nüfuzunun yanı sıra, asıl Nazi yönetiminden kaçan 500 dolaylarında
hocanın, Türkiye'ye göçüp üniversitelerde görev alarak başlattıkları eğitimdeki
modernleşme hareketi rol oynuyor.
"Temel tasarım" dersi bütün sanat, mimarlık
okullarına yayılıyor.
1957'de, başlarında Adolf Schneck olmak üzere,
Bauhausçu Alman hocalar tarafından, "güzel sanatlar" yerine
"uygulamalı sanatlar" öğreten Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar
Yüksek Okulu kuruluyor.
Mimarlık eğitimine yön veren Paul Bonatz, Ernst Egli,
Bruno Taut gibi Bauhaus ilkelerine bağlı hocalar tarafından mimarlık
eğitimi tasarımlaştırılıyor, işlevselleştiriliyor.
Bu hocaların yaptığı tasarımlar özellikle
başkent Ankara'ya bir Bauhaus havası katıyor.
Bu yukarda değinilen konular, gerek Bauhaus'un
100. yılı dolayısıyla yayınladığımız skop-derginin 14.
sayısında, gerekse skop-duyuru'da yer
verdiğimiz ve "Tatbikî"nin 50. yıldönümü dolayısıyla 2009'da
düzenlenen sempozyumun kitabı Bauhaus: Modernleşmenin
Tasarımı - Türkiye'de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus'ta geniş olarak işleniyor. "Bauhaus'un 100 yılı"
dünyada eşine ender rastlanan yoğunluktaki etkinliklerle anılıyor.
Tabii başta, binasını Gropius'un tasarladığı
Berlin'deki Bauhaus Tasarım Arşiv Müzesi'nin programı geliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder